Elemzések 27 október 16:23

Hogyan kelt rémhíreket az orosz propaganda az ukrán határ közelében állomásozó magyar csapatokról

A Telegram-csatornákon brutális információs kampány vette kezdetét a Kijev és Budapest között az új magyar-orosz gázmegállapodás nyomán kialakult újabb eszkaláció hátterében. Ez a megállapodás Ukrajnát megkerülve biztosítja Magyarország számára a gázszállítást. 

Ok és kronológia

Nemrég, szeptember 27-én, hétfőn Budapesten a Gazprommal aláírták az új, 15 évre szóló szerződést Magyarország gázellátásáról. A megállapodás szerint Magyarország évente 4,5 milliárd köbméter gázt fog kapni Oroszországtól, ami az ország teljes szükségletének mintegy fele. A kulcsfontosságú tényező azonban más: az új szerződés értelmében Magyarországra a gáz nem Ukrajnán keresztül fog eljutni, ahogy eddig volt, hanem azt megkerülve: Ausztrián és mindenekelőtt Szerbián keresztül a „Török Áramlat” gázvezeték folytatása által.

hungary

Ezt a szerződést két nappal azelőtt írták alá, hogy a Szijjártó Péter és Dmitro Kuleba külügyminiszterek által vezetett Ukrán-Magyar Kormányközi Gazdasági Vegyes Bizottság budapesti ülésére sor került volna. 

Végül az ukrán fél demarst jelentett be az új magyar-orosz gázmegállapodás miatt és a bizottsági ülést határozatlan időre elhalasztotta, továbbá arra kérte az Európai Bizottságot, hogy ellenőrizze a Gazprommal kötött megállapodás korrektségét. 

Mindkét fél bekérette a nagyköveteket.  

Médiacunami 

Ezen események után ez a téma egy héten át botrányvihart váltott ki nemcsak Ukrajnában és Magyarországon, hanem egész Európában. 

A magyar fél külügyminiszteri szinten, sőt személyesen Orbán Viktor miniszterelnök szintjén is ragaszkodott ahhoz, hogy az új megállapodás Magyarország szuverén joga és belügye, amelyekbe senki sem avatkozhat be. 

Az ukrán fél hangsúlyozta, hogy az ilyen szerződések megkötése és a korábbi tranzitszerződések lerombolása nemcsak Ukrajnára, hanem egész Európára veszélyt jelent, a magyar-orosz gázmegállapodás pedig az Északi Áramlat 2 elindításának és a gáz fegyverként való felhasználásának a főpróbája. 

Érdekes azonban az orosz fél reakciója. Míg Dmitrij Peszkov, az orosz elnök szóvivője arra szorítkozott, hogy Ukrajna nem avatkozhat be a magyar-orosz gázmegállapodásba, Maria Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője a hagyományosan nem diplomatikus taktikához folyamodott:

„Amikor nyugati partnereink legközelebb a „totalitarizmus áldozatairól” fognak megemlékezni a posztszovjet térség felé biccentve, ne feledjék, hogy annak kialakulásának táptalaja a szomszédok irigységből fakadó feljelentése.”

Ugyanezt az „ellenségeskedésre szító” taktikát alkalmazta egyszerre az orosz és az oroszbarát média, ellenségeskedést gerjesztve az ukrán és a magyar fél között.

Álhír a magyar csapatok összevonásáról az ukrán határ mentén 

Amikor az Ukrajna és Magyarország közötti gázügyi feszültség enyhülni kezdett, több rendkívül veszélyes narratívát is bedobtak a médiatérbe.

Október 4-én és 5-én több platformon az alábbi narratívákkal jelentek meg hírek, amelyek egyszerre irányulnak Ukrajna és Magyarország ellen, sőt, mindkét oldalt konfrontációra késztetik:

1). Ukrajna megpróbál bosszút állni Magyarországon a Gazprommal kötött új gázmegállapodás miatt a Kárpátalján tömbben élő magyar közösségre való nyomásgyakorlás által.

2). Magyarország úgy döntött, hogy csapatait nyugatról keletre, az ukrán határhoz csoportosítja át.

 

Media

Ezt a teljes mértékben bizonyítatlan és fiktív információt több Telegram-csatorna is elkezdte terjeszteni, nevezetesen a „Cibulja” (Hagyma), a „Septun” (Suttogó) és a „Merkantilizmus”. 

Screenshot 2021 10 08 At 04.09.34

Screenshot 2021 10 08 At 03.40.03

És rájuk hivatkozva ezt az információt elkezdték terjeszteni az orosz propaganda pillérei: a News-Front, az Antifashist és mások, amelyek 2014 óta az ukrajnai polgárháborúról, valamint a nyugati szomszédok – mindenekelőtt Lengyelország és Magyarország – Ukrajnával szembeni területi követeléseiről szóló narratívát terjesztik, mely országok állítólagosan a történelmi földjeik visszaszerzésére törekednek, ahogy Oroszország tette ezt a Krímmel és a Donbasszal.

Screenshot 2021 10 08 At 03.42.42

Tényellenőrzés

Az orosz és az oroszbarát média által közzétett információk nyilvánvaló abszurditása ellenére az Infopost.Media további ellenőrzésnek vetette alá ezeket a tényeket a kárpátaljai magyarok elleni fenyegetéseket tartalmazó állítólagos szórólapokról, valamint a magyar csapatok, köztük a különleges erők az ukrán határhoz való átcsoportosításáról, s azok nem felelnek meg a valóságnak. 

Ugyanakkor ez az orosz információs hadművelet más alapra és okokra épül:

1). október 4-én, hétfőn az Ukrán Biztonsági Szolgálat tájékoztatást tett közzé egy orosz információs hadművelet megakadályozásáról Kárpátalján

2). szeptember 28-án Mihajlo Holovko, a Szvoboda Ukrán Országos Szövetség képviselője, a Ternopili Megyei Tanács jelenlegi elnöke és volt parlamenti képviselő az Ukrajna 24 tévécsatorna élő adásában megengedhetetlen nyilatkozatot tett az új magyar-orosz gázmegállapodás kapcsán:

„Itt van a kárpátaljai magyar diaszpóra ügye, ennél jobban a körmükre lehetne koppintani, hogy tudassuk velük: vagy barátai vagytok Ukrajnának és támogatjátok Ukrajnát és a baráti kapcsolatokat, a gazdasági kapcsolatokat, ha pedig együttműködtök Oroszországgal, a mi ellenségünkkel, akkor ennek megfelelően másképpen fogunk kommunikálni és beszélni veletek”. 

A Szvoboda Ukrán Országos Szövetség képviselőjének ezen megnyilvánulása gyakorlatilag szó szerint tükrözi az orosz propagandamédiát, de immár Olekszandr Dudcsak „szakértői véleménye” formájában, akit politológusként és közgazdászként mutatnak be. Az illető állítólag a következőket nyilatkozta az orosz médiának szeptember 30-án:

„Ukrajna úgy próbálhat bosszút állni Magyarországon, hogy további nyomást gyakorol Kárpátaljára és az országban élő szórványmagyarságra. Néhány ukrán politikus már beszélt erről. Ha az ukrán logika fő áramlatát követve cselekszenek, házkutatásokat végezhetnek, találhatnak például tiltott irodalmat, és ártatlan embereket vádolhatnak meg szeparatizmussal. Ezzel csak a saját helyzetüket ronthatják, mert a magyarokat és az ukránokat egyre kevesebb dolog köti össze.”

3dd1f6ac7e69e6f51b492aabd45e3dfc

Nehéz leellenőrizni, hogy Dudcsak úr valóban tett-e ilyen kijelentést, bár egy ilyen nevű ember, aki szakértőnek vallja magát, gyakran tetszeleg ebben a szerepben s nyilatkozik különböző kérdésekben az orosz propagandamédiának, mint például az Ukraina.ru, RIA, Szputnyik. 

Következtetések

Ez az orosz információs hadművelet bizonyos tényalapokat felhasználva és azokat manipulálva próbál új kontextust teremteni az ukrán-magyar vitához: feleleveníteni az ukrajnai polgárháborúról (esetünkben az ukránok és magyarok közötti polgárháborúról) és a nyugati szomszédok Ukrajnával szembeni területi követeléseiről (esetünkben Magyarország Ukrajnával szembeni területi követeléseiről) szóló régi álhíreket.

Kszenyija Iljuk, a „Médiadetektor” civil szervezet elemzője:

„A Septun (57 000 feliratkozó) és a Cibulja (18 400 feliratkozó) csatornák anonim Telegram-csatornák, vagyis semmit sem tudunk a szerzőikről és fenntartóikról. Mindkét csatornát a miszticizmus és az inszájt aurája hatja át, és „igazságosztókként” pozícionálják magukat, akik kimondják az igazat, melyet mások elhallgatnak. A megfigyelések azt mutatják, hogy mindkét csatorna antidemokratikus és oroszbarát üzeneteket terjeszt. A Septun csatorna szűk körökben jól ismert. Erre a csatornára gyakran hivatkozik az ukrajnai oroszbarát média és az orosz média, például az Ukraina.ru vagy a Novorossiya”.

Mindkét csatorna aktívan hivatkozik más Telegram-csatornákra, amelyek rendszeresen terjesztenek Nyugat-ellenes és oroszbarát üzeneteket. Vannak köztük névtelen és nyilvános tulajdonosú csatornák is, mint például egyes parlamenti képviselők csatornái.

____

Olvassa el ennek a tanulmánynak a folytatását, amelyben hasonló narratívákkal írjuk le és dekonstruáljuk az orosz információs működést, de már nem az ukrán, hanem a magyar információs térben.

 

InfoPost.Media

Címfotó: indianexpress.com

Hozzászólások